בניית אתרים,  שירותי רשת

זכויות יוצרים

יש לי חבר שלפני חמש שנים מישהו בנה לו אתר תדמיתי קטן, פשוט ונאה. היו באתר מעט מאד תמונות שהוסיפו לאווירה הכללית.
לפני כחודש קיבל בעל האתר מכתב מעורך דין המייצג חברה ישראלית, המייצגת בארץ חברה בינלאומית גדולה. המכתב טען שהתמונות באתר נלקחו ממאגר התמונות השייך לחברה, ודרש סכום בן חמש ספרות בגין השימוש בהן. מסתבר שהאתר הקטן ובעל האתר הפרו את זכויות היוצרים של החברה ועכשיו יש לשלם על השימוש בתמונות.
בעל האתר נבהל. דבר ראשון הוא הוריד את התמונות מהאתר. הוא יצר קשר עם עורך דין ובירר מה הוא יכול לעשות.
התברר לו שאין לו מה לעשות, מלבד להגיש הצעה כספית נגדית לבעלים החוקיים של התמונות, עבור השימוש בתמונות עד היום.
בעל האתר התפשר עם החברה על 4,000 שקלים. את מי שעיצב ובנה את האתר שלו הוא כבר לא מצליח לאתר, כך שהוא לא מסוגל לתבוע אותו על הנזק שנגרם לו.

מסקנות:
אם מישהו בונה אתר עבורכם, ודאו שהתמונות אינן מוגנות בזכויות יוצרים, או לחילופין, השתמשו בתמונות מקוריות. השימוש ביצירה של אחר, שזכויות היוצרים עליה מוגנות, הוא עבירה על החוק.
כדי להגן על זכויות היוצרים שלכם, השתמשו ב-World Copyright Center והבטיחו שגורם אחר לא ישתמש באלמנטים מהאתר שלכם שזכויות היוצרים עליהם שייכות לכם. ככל שתקדימו לתעד את זכויות היוצרים שלכם על היצירה שלכם, כך ישתפרו סיכוייכם להגן על זכויות היוצרים שלכם.

4 תגובות

  • שרה

    אני חושבת ששאלת הזכויות ברשת היא בעייתית מאוד. נתקלתי בהרבה מקרים שבהם אנשים לקחו קטעים שלמים לשימושם בלי שביקשו רשות מאף אחד. לא פשוט לעלות על זה, אם כי אני מניחה שאם מישהו עושה חיפוש לטקסטים שלו בקפדנות, ימצא אם העתיקו ממנו.
    אני יודעת לפחות על שני מקרים שבהם העתיקו פוסטים מבלוגים למקומות אחרים, ורק במקרה מישהו עלה על זה (כך שיש בטח הרבה מאוד מקרים אחרים שלא עלו עליהם). וגם אז, אף אחד לא טרח לתבוע, אולי כי לא ברור לגמרי מה הפסיקה אומרת על דברים כאלה.

  • david

    החוק מאד ברור. ישראל (כמו גם רוב מדינות העולם) חתומה על אמנת ברן, לפיה אם היצירה שלך – זכויות היוצרים הם שלך. אבל את צריכה להוכיח זאת. לכן אם תרשמי את תוכן האתר שלך – בחינם – ב-World CopyrightCenter.com תהיה לך הוכחה שזכויות היוצרים הם אכן שלך.
    מידע נוסף – כאן וכאן.

  • שרה

    אולי זה נשמע קצת קטנוני, אבל מסקרן אותי מה בעצם האינטרס של האתר ההוא לעזור לגולשים. נראה שצריך המון מקום כדי לאכסן את כל המידע שצריך לשמור, למה הם נותנים את השרות הזה?

  • david

    וואלה, באמת קצת קטנוני. D-: לא. סתאאאאם.
    מודלים עיסקיים של חברות אינטרנט הם קטע מוזר, מה?
    להבדיל, גוגל נותנת לך גיהבייט אחד או שניים בחינם לתיבת הדואר שלך, לא?

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מנסים להילחם בספאם: * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.