VOiP,  תקשורת

אל תנתקו אותי מהעולם

יותר ויותר אנשים משתמשים ב-Skype או בשירות VoIP אחר, לתקשורת זמינה, מהירה, יעילה וזולה (חינם זה די זול, לא?) עם חבריהם, קרובי משפחתם ומכריהם. אני נוהג לדבר עם למעלה מעשרים אנשים שונים, חלקם בארץ, חלקם בחו"ל, בארבע יבשות שונות. לדוגמה, יש לי חבר בתאילנד, שאם הייתי מחייג לסלולרי שלו זה היה עולה לי הון, אבל ב-Skype, כשהוא לוקח את המחשב הנישא לאינטרנט-קפה, אנחנו מפטפטים בכיף ומתעדכנים. עם אחי בקנדה, אני משוחח כמעט מדי יום, וכנ"ל עם החברים באוסטרליה, באנגליה, בשוודיה, בצרפת, בארה"ב. הזמינות הזאת היא גורם משנה-חיים, או לפחות עשויה להיות כזו.

Skype (כמו, גם, שירותים דומים) מעבר לכך שהיא מאפשרת תקשורת קולית (ואחרת) בין מחשבים, מספקת גם את Skype-In ו-Skype-Out. עם Skype-Out אתם יכולים לחייג מהמחשב שלכם למכשיר טלפון, בכל מקום בעולם (גם אם לבן-השיח שלכם אין מחשב בבית), בעלות של 2 סנט לדקה (וב-VOIP Buster – קצת יותר מסנט אחד לדקה), וב-Skype-In אתם יכולים לשכור מספר טלפון בארה"ב, בריטניה, צרפת ומקומות נוספים, וליצור לעצמכם נוכחות באותם יעדים: לקוחות פוטנציאליים, ספקים פוטנציאליים, וכן הלאה, מחייגים מספר מקומי, נניח במנהטן, והשיחה מועברת אל המחשב שלכם, באשר אתם: בקיבוץ, בארקפה, או בנסיעתכם לחו"ל (עם מחשב המחברת שלכם). למיקום הגיאוגרפי כבר אין משמעות. הידד לכפר הגלובאלי.

אלא שמסתבר שהמציאות הזאת טובה מדי מכדי שהמדינה תאפשר לנו ליהנות ממנה. כך, לפחות, סבורים פקידי משרד התקשורת, שהחליטו שעלינו להצטרף למשפחת העמים (כמו מינמאר, סוריה, עיראק ולאומים נאורים אחרים), ושיש למנוע שיחות VoIP לחו"ל. לדברי אנשי המשרד, מדובר בעבירה על חוק התקשורת, וב"נזקים כלכליים כבדים" לחברות שקיבלו רישיון לספק שיחות בינלאומיות.

המדינה מכרה בהמון כסף רישיונות לספקי טלפוניה בינלאומית (בזק בינלאומי, קווי זהב, ברק, נטויז'ן, אינטרנט זהב), ועכשיו, בעקבות חידוש טכנולוגי, אותן חברות חוששות שיאבדו הכנסות. הבטיחו להן אווזה המטילה ביצי זהב, והן חוששות שהביצים יתמעטו.

גם לי נשברו הביצים מבעלי ההון האלה, שחושבים שהם יכולים לעצור את הקידמה כדי שהם לא יאבדו הכנסות. נראה שהם פנו למשרד התקשורת, לכאורה, בבקשה שיחייב את ספקי הגישה לאינטרנט (יש למעלה מ-50 כאלה, והמובילים שבהם הם גם ספקי הטלפוניה הבינלאומית) "לוודא שבמערכותיהם לא מועברות שיחות בינלאומיות באמצעות טכנולוגיית ה-VOIP, תוך עקיפת המפעילים הבינלאומיים המורשים בארץ לבצע שיחות בינלאומיות".

"תחום תקשורת הקול חדל להיות חלק מעסקי הטלקום, והפך לחלק מעסקי התוכנה, ושירותי הטלפוניה הקוויים צפויים לחלוף מהעולם", אמר מייסד חברת Skype, ניקלאס זנסטרום, בראיון לעיתון "סאנדיי טיימס". "מספר חברות טלפוניה מנסות להתחרות בנו אבל איני רואה בהן איום – מכיוון שהן לא מבינות בתחום עסקי זה", אמר זנסטרום.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מנסים להילחם בספאם: * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.