ארכיון פוסטים שפורסמו בחודש ספטמבר 2006

Kill Clippy

יום שלישי, 26 בספטמבר 2006

הנה משחק המיועד לכל מי שאוהב לשנוא את מיקרוסופט, ובמיוחד את Clippy, המהדק המשרדי המככב כ"מסייע" של Office, שאומר לכם כשאתם מקלידים תאריך ב-Word, "רק רגע, נדמה לי ששמתי לב שאתה כותב מכתב. בא לך לקבל עזרה?" לא! לך מפה! עוף קיבינימט!
כנראה שרק מיקרוסופט מסוגלת להפוך סתם מהדק משרדי למשהו כל-כך מעצבן. למי מכם ש-Clippy עדיין פוקד לפעמים את המסך שלו, והוא לא יודע איך להיפטר ממנו, למעשה, אין פשוט מזה: בתפריט 'עזרה' בתוכנת ה-Office הרלוונטית יש לבחור ב'הסתר את המסייע של Office'.
אבל מי שממש רוצה להיפטר מהמהדק השנוא, ובצורה מכאיבה ככל האפשר, מוזמן להיכנס למשחק הרשת הזה, למספר סיבובי התגוששות עם המהדק, בהם אפשר לירות עליו גומיות וסיכות שדכן. יש בזה משהו משחרר.

שנה טובה

יום שישי, 22 בספטמבר 2006

שנה טובה ומאושרת, שנה של בריאות טובה,
שנה של שמחה, אושר וסיפוק, שנה של שלום, שלווה ושקט נפשי.

המלצה לקרוע את השרשרת

יום שישי, 15 בספטמבר 2006

כמה פעמים קיבלתם הודעת דואל מבת הגרעין שלכם, או מהחבר ללימודים, או מההוא מהמילואים, או מהדודנית החביבה עליכם, עם מכתב שרשרת שאתם חייבים לשלוח לתריסר אנשים בדיוק – לא לעשרה וגם לא ל-15 – בתוך שעה, אחרת מזל רע יפקוד את ביתכם, ולעומת זאת, אם אכן תשלחו את ההודעה לתריסר אנשים, אושר ועושר יהיו מנת חלקכם מעתה ועד עולם?

מומחי אבטחה ב-SophosLabs ממליצים למשתמשי האינטרנט לחשוב פעמיים לפני שהם מעבירים הלאה מכתבי שרשרת, וזאת אחרי שהתגלתה הונאה מסוג חדש, בה משתמשים משגרי דואר זבל על מנת לאסוף כתובות דואר אלקטרוני.

מכתב שרשרת אחד כזה, שנתגלה על ידי אנליסטים של Sophos, מופץ כפרויקט מחקר כביכול, המנתח מכתבי שרשרת ובדיחות בדואל, שבמקרים רבים נשלחים לכל רשימת התפוצה של השולח, או לכל העובדים בחברה שלו, כך שלאחר מספר פעמים בהן ההודעה מועברת, מצטברות בה כתובות דואר רבות מאוד.

ההונאה החדשה מבקשת שמכתבי השרשרת יועברו לזבלנים (המתיימרים להיות חוקרת בשם ג'מה). אולם לדברי Sophos, מי שיקבל את ההודעה לא חוקר את תופעת מכתבי השרשרת אלא אוסף את הכתובות של המשתמשים התמימים שהמכתב נשלח אליהם, לשם שיגור הודעות זבל ולשם גניבת זהויות.

זוהי הודעת הדואר עליה מדובר:

נא להקליק על התמונה כדי לקרוא בבהירות את תוכנה

"זבלנים זקוקים לכתובות דואל כפי שדג זקוק למים. ללא פרטים על כתובות דואל 'חיות' הם מתקשים להציע את ההודעות השיווקיות הלא רצויות שלהם ללקוחותיהם הפוטנציאליים", אומר גרהם קלולי, יועץ טכנולוגיות בכיר ב-Sophos. "במסווה של 'מחקר', הזבלנים מנסים לעבוד על משתמשי האינטרנט ולגרום להם להעביר עשרות כתובות דואל בכל הודעה שהם מעבירים. במקרה הטוב, התוצאה תהיה שדואר זבל יישלח לחבריכם ועמיתיכם לעבודה. במקרה הרע, הם ייחשפו לסכנה של גניבת זהות. משתמשי מחשבים צריכים לקרוע את השרשרת ולא להגיב להודעות כאלה".

כשמדובר בארגונים ובחברות, Sophos ממליצה שהם יגנו על שרתי הדואל שלהם בעזרת פתרון משולב, לשם אבטחה בפני וירוסים, רוגלות ודואר זבל, בנוסף לאבטחת מחשבים שולחניים ושרתים בכלים שמעודכנים באופן אוטומטי ובתדירות גבוהה.

שתי תובנות

יום חמישי, 14 בספטמבר 2006

השתתפתי אתמול ב"יצו@נט – הוועידה השנתית לשיווק בינלאומי באינטרנט" שאירגן המכון הישראלי לייצוא ולשיתוף פעולה בין-לאומי בשיתוף עם Google.

יצאתי משם בעיקר עם שתי תובנות אלו:

אלון כרמלי, סמנכ"ל שיווק בבילון סיפר כי בשלב מסוים החליטה החברה לשנות את המיתוג שלה, ובמקום להציע Translation Solutions, היא החלה להציע Information Solutions. אלא מה? לאחר זמן מה איבדה בבילון את מעמדה במנועי החיפוש במילות המפתח שקשורות לתרגום, ולעומת זאת לא הצליחה להשיג אחיזה במילות המפתח הקשורות לפתרונות מידע, שם התחרות הרבה, הרבה יותר קשה. לכן קיבלה החברה החלטה אסטרטגית לחזור למבצרה הקודם, Translation Solutions. יש פה מוסר השכל חזק מאד, לחיים בכלל ולתחום קידום האתרים בפרט.

אלירון טובי, מבעלי Time2Market, דיבר על כך שבמקרים רבים חברות מוכרות הרבה יותר מאשר את מוצרן הברור מאליו. לדוגמה, Harley Davidson אינה מוכרת רק אופנוע. היא מוכרת את החוויה. הוא ציטט בכירה בחברה שאמרה: "אנו לא מוכרים אופנוע. אנו מוכרים לרואי חשבון בני 43 את היכולת להתלבש בבגדי עור שחורים, לרכב בעיירות קטנות ולהפחיד אנשים."

צורות כתיב שונות או ביטויים נרדפים

יום שלישי, 12 בספטמבר 2006

לעתים אנו משתמשים במילה באתר, שניתן לכתוב אותה ביותר מאופן אחד. לפעמים מדובר, אפילו, במילת חיפוש קריטית.
דוגמה פשוטה יכולה להיות הביטוי אירוח אתרים, אותו ניתן גם לכתוב ארוח אתרים. מסובך עוד יותר הוא המקרה של איחסון אתרים או אחסון אתרים (נגזר מאחסנה) או איכסון אתרים או אכסון אתרים (נגזר מאכסניה).
ומה באשר לשמי? אני כותב אותו כך: דויד גור. עם זאת, אפשר להניח שאנשים שונים עשויים לכתוב אותו כך: דוד גור, או אפילו כך: דיויד גור, דייויד גור, דייוויד גור.
גם הבלוג הזה, ששמו בּלוֹגוּר. מה הסיכוי שמישהו יחפש את בּלוֹגוּר (עם ניקוד) בגוגל? ברוב המקרים החיפוש מבוצע עם שאילתה על בלוגור. האם יהיה קל למצוא את בלוגור? לא, אם המילה בלוגור איננה מופיעה, ובמקומה מופיעה, בכל אפשרות, בּלוֹגוּר (מילה הכוללת תשעה תווים ולא שישה כמו המילה בלוגור).
מה הפתרון? בדרך כלל יידרשו דפי נחיתה, ייעודיים למילה החלופית. לפעמים גם פוסט בבלוג עשוי לעזור  אם כי בדרך כלל יש צורך בפתרון שורש רציני, הכולל דפים ייעודיים לצורות כתיב שונות.

א"ב לקידום האתר ב-Google

יום שישי, 08 בספטמבר 2006

כל בעל חנות יודע שגם כשהמוצרים הנפלאים ביותר יושבים על המדפים, בתמהיל הנכון ובמחיר הנכון, זו רק מחצית העבודה. המחצית השנייה היא להביא לקוחות פוטנציאליים אל החנות.

אותו הדבר נכון גם לגבי אתר. כל אתר. קל ופשוט להביא מבקרים לאתר כשמדובר באתר של חברה גדולה, עם תקציב שיווקי שמן ואנשי מקצוע שיודעים כיצד לעשות זאת. אך כשמדובר באתרים של עסקים קטנים ובינוניים (SMEs), קידום האתר במנועי החיפוש בכלל, וב-Google בפרט, היא הדרך הכלכלית ביותר כדי ליידע את הגולשים באשר לאתר ובאשר למידת הרלוונטיות שלו לגביהם.
כשאנו מדברים על קידום ושיווק האתר ב-Google, אנו מדברים על שני ערוצים נפרדים.

הערוץ האחד הוא הקישורים הממומנים, הידועים בשם Adwords. ערוץ זה כרוך בהקצאת תקציב יומי/שבועי/חודשי, קביעת מילות מפתח רצויות, וניהול חשבון פרסום. נדבר על נושא חשוב זה בהזדמנויות אחרות.

הערוץ השני הוא תוצאות החיפוש הרגילות של מנוע החיפוש. Google מוצא את האתרים אותם הוא ממפתח באמצעות תהליך בו ה"רובוטים" שלו עוקבים אחרי קישורים בדפי אתרים, ועוברים ביסודיות מדף לדף ומאתר לאתר. הנתונים הנאספים על ידי Google נשמרים, ממופתחים ומקוטלגים, והם מאוחזרים במהירות בעת ביצוע חיפוש על ידי משתמש.

לכן, כדי להוסיף את אתרנו למסד הנתונים של Google, עלינו לוודא שיש קישור אליו מאתר כלשהו ש-Google נוהג לבקר בו. באופן זה נוודא שבביקור הבא של "הרובוט" של Google, הוא יגיע גם לאתרנו. אפשר גם ליידע את Google לגבי האתר בכתובת http://www.google.co.il/intl/iw/add_url.html או http://www.google.co.uk/addurl אך מניסיון, קישור אל אתרנו מאתר קיים מהווה דרך מהירה יותר ויעילה יותר כדי ליידע את Google לגביו. הקישור לאתרנו גם "שווה יותר" מסיבות נוספות, עליהן נעמוד מיד.

כשאנו מקדמים את האתר ב-Google חשוב לנו להפוך את הדפים בו לרלוונטיים במיוחד, למילות החיפוש המתאימות, שהן מילות המפתח של האתר. כדי, לדוגמה, להופיע במקום גבוה ב-Google, כשמתבצע חיפוש אחר "חיי הלילה בחיפה", חשוב, באופן כללי, שבדף יופיע, פעמים רבות, הצירוף "חיי הלילה בחיפה". הניקוד שמקבל הדף משתנה כאשר מילות המפתח מופיעות בקישור, בהדגשה, בכותרת וכן הלאה. בנוסף, ככל שיהיו יותר קישורים אל הדף הזה, כאשר הצירוף "חיי הלילה בחיפה" יופיע בקישור, כך תעלה מידת הרלוונטיות של הדף, והוא יוצג גבוה יותר ב-Google.

כדי להופיע במקום גבוה ב-Google, מומלץ לספק באתר תכנים רלוונטיים רבים, מומלץ שיהיו קישורים רבים אל האתר במידת האפשר, ומומלץ לבצע אופטימיזציה בדפים השונים כך שיתאימו באופן המירבי למילות המפתח הרלוונטיות השונות.

קרש החיתוך שיודע מתי די

יום רביעי, 06 בספטמבר 2006

קרש החיתוך המדליק הזה ממש לא מתאים לשוליית הקוסם: הוא אומר למשתמש בו מתי להפסיק לחתוך.
אתר הגאדג'טים Gizmodo מספר על אבטיפוס חדש לקרש חיתוך, שהעיגול שבצידו הימני הוא מאזניים, ומתחתיו מוצג המשקל באמצעות דיו אלקטרונית, כשהשקילה מתבצעת באמצעות חיישנים מתחת לשטח הפנים של קרש החיתוך.
למרבה הצער יעברו עוד מספר שנים עד שהטכנולוגיות הדרושות יבשילו.

איך נמנעים מקבלת דואר זבל

יום רביעי, 06 בספטמבר 2006

לקוחות שואלים אותי לא פעם כיצד מתגוננים מבעיית הספאם. במקרים רבים, 80 אחוזים או יותר מהדואר הנכנס הוא דואר זבל, ומדובר בצרה מוכרת ולא נעימה. איך נמנעים מקבלת כל (או חלק) דואר הזבל.

ראשית, הלקוח יכול לשדרג את תיבת הדואר שלו לתיבה משופרת, שגודלה 100 מגה (במקום 20 מגה – גודל התיבה הסטנדרטית), ויש בה אנטיוירוס ואנטיספאם מובנה. השירות כלול בתוספת עלות.

שנית, אפשר לחפש ב-Google תוכנת אנטיספאם (כמו Mailwasher), רובן עולות כסף, חלקן הן Freeware.

שלישית, במקרים רבים ניתן ליצור rule ב-Outlook Express או בתוכנת דואר אחרת (Tools -> Message Rules) בה חוסמים את כל הדואר שמתאים לדפוסים מסוימים שאפשר לזהות. למשל כשבשדה הכותרת מופיעות מחרוזות כ-viagra או Quick Trading Gains או quality watches.

רביעית, אפשר ליצור תיבה ב-Yahoo או Gmail, שם יש שירות אנטיוירוס ואנטיספאם בחינם, ולהעביר את הדואר דרך התיבה באמצעות שירות "עקוב אחריי" הניתן על ידנו ללא תוספת מחיר. מניסיון, האנטיספאם של Gmail מרשים במיוחד, עם כ-95 אחוזי הצלחה בזיהוי דואר הזבל.

ואני לא מדבר, כלל על הצורך להיזהר בפרסום כתובת הדואר הפרטית.

האתר שלך לא מופיע ב-Google?

יום שלישי, 05 בספטמבר 2006

רותם הוא בונה אתרים צעיר שמתוסכל מכך שאתר שהוא בנה לא מאונדקס על ידי Google. הוא שלח לי לינק לאתר שהוא כתב, וש-Google כלל לא מיפתח אותו, ושאל למה. " שום דבר משם לא מופיע בגוגל…" הוא אומר.
האתר המדובר הוא תת-אתר בדומיין של רותם, כלומר, הדומיין של רותם, סלאש, האתר המדובר. אין קישור מהאתר של רותם לתת-אתר, ואם אין כל קישור לתת-אתר מאתרים אחרים, Google לא יודע שעליו לשלוח את ה-bot שלו לאתר החדש כדי למפתח את תכניו. הפתרון הראשון יהיה, אם כן, לקשר מאתרים שאתה יודע ש-Googlebot מבקר בהם, אל האתר החדש. אפשר גם לגשת ל- http://www.google.co.uk/addurl/ ולמלא את הטופס המיידע את Google, אבל מניסיון, זהו תהליך שאורך זמן רב יותר, ובקישורים לאתר שלך יש יתרונות שונים.
הדבר השני שהבחנתי בו באתר של רותם היה תמונה גדולה – קובץ GIF – של ספר, ובו מלל רב. כל המלל הזה כולל מילות מפתח בעלות חשיבות לקידום האתר ב-Google. אלא מה – המילים הללו מופיעות בתמונה, ולכן Google לא יכול לקרוא אותן. מבחינתו זו יכלה להיות תמונת נוף – ל-Google אין כל מושג מה כתוב שם, וזה ממש, אבל ממש לא עוזר לאתר שלך.
אלה הנקודות הראשונות שנראה לי שברצוני להעביר כרגע לרותם.
יש, כמובן, עוד המון עיצות רלוונטיות, אבל פרה-פרה.

אתר חדש

יום שני, 04 בספטמבר 2006

היום העליתי לאוויר את האתר החדש של גור מדיה.
אחרי המון זמן בו פשוט לא מצאתי זמן לפרוייקט הזה, שמופיע ב-to do list אבל נדחק אחורה כל הזמן, החלטתי שדי כבר, מספיק לדחות את העניין, ושאין זמן טוב יותר מעכשיו.
הידד.